Skip to content

Umanista

Kompetensutveckling för lärare inom den Humanistiska fakulteten

Studie: Lärstilar – en myt?

Posted on January 24, 2019 By Erik Lindenius

En psykologistudie från USA visar på att olika lärstilar (som passar olika personer) kan vara en myt. I studien fick studenter genomföra ett s k VARK-test för att se vilken lärstil de var mest kompatibla med. I jämförelse med de studenter i kontrollgrupper som inte följde en personlig lärstil upptäcktes att:

Student grade performance was not correlated in any meaningful way with their dominant learning style or with any learning style(s) they scored highly on. Also, while most students (67 per cent) actually failed to study in a way consistent with their supposedly preferred learning style, those who did study in line with their dominant style did not achieve a better grade […] than those who didn’t.

Källa och fortsatt läsning: Research Digest

Forskning Tags:Forskning, Lärstilar, Vetenskaplig artikel

Post navigation

Previous Post: 2. Utbildningsledaren
Next Post: Undertextning av videoföreläsningar

More Related Articles

Piska eller morot? Forskning
Handouts – hur funkar de? Forskning
Studie: Om att använda smileys i kommunikationen med studenter Forskning
Studie: Musik för att stödja inlärning? Forskning

Archives

  • 2023
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Categories

  • Forskning
  • In English
  • Podd
  • Reflektioner
  • Tema
  • Tips och resurser
  • Umanistaprojektet
  • Video

Recent Posts

  • ChatGPT – utbildning och examination
  • Karin Danielsson i excellenta samtal
  • Zoomkontoret
  • Merja Ellefson i excellenta samtal
  • Lena Berggren i excellenta samtal

Recent Comments

  1. ”Vad pandemin lärt mig om digital undervisning” – Umanista on Digital uppsatshandledning
  2. Att göra video: Inspelningsångest och skrattanfall – Umanista on Hållbarhet + Humaniora=SANT
  3. Jenny Eklöf on P-O Ågren i Excellenta samtal

Copyright © 2025 Umanista.

Powered by PressBook Blog WordPress theme