Skip to content

Umanista

Kompetensutveckling för lärare inom den Humanistiska fakulteten

Handouts – hur funkar de?

Posted on January 14, 2019 By Erik Lindenius

Studier visar på att studenters föreläsningsanteckningar påverkar studieresultaten. Det är en fördel att föra anteckningar, men studenternas förmåga att skriva bra anteckningar varierar. Olika former av förstrukturerade anteckningar har därför testats (Chen et al 2017).

Att dela ut papperskopior av sina slides skulle kunna ses som ett sätt att hjälpa studenterna strukturera anteckningarna. Ett flertal studier pekar dock på att det förfarandet är kontraproduktivt för studenters lärande. Efterföljande minnestester visar att studenter som serveras färdiga eller semistrukturerade listor är sämre på att återge detaljer från föreläsningar. En studie publicerad augusti 2018 (Hyeyoun) kommer fram till att:

Access to no slide copy was more effective than full or partial copies.

Forskning Tags:Handouts, Powerpoint, Vetenskaplig artikel

Post navigation

Previous Post: Umanistapodden #1
Next Post: Snygg design i powerpoint

More Related Articles

Studie: Musik för att stödja inlärning? Forskning
Studie: Lärstilar – en myt? Forskning
Piska eller morot? Forskning
Studie: Om att använda smileys i kommunikationen med studenter Forskning

Archives

  • 2023
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Categories

  • Forskning
  • In English
  • Podd
  • Reflektioner
  • Tema
  • Tips och resurser
  • Umanistaprojektet
  • Video

Recent Posts

  • ChatGPT – utbildning och examination
  • Karin Danielsson i excellenta samtal
  • Zoomkontoret
  • Merja Ellefson i excellenta samtal
  • Lena Berggren i excellenta samtal

Recent Comments

  1. ”Vad pandemin lärt mig om digital undervisning” – Umanista on Digital uppsatshandledning
  2. Att göra video: Inspelningsångest och skrattanfall – Umanista on Hållbarhet + Humaniora=SANT
  3. Jenny Eklöf on P-O Ågren i Excellenta samtal

Copyright © 2025 Umanista.

Powered by PressBook Blog WordPress theme