Skip to content

Umanista

Kompetensutveckling för lärare inom den Humanistiska fakulteten

Studie: Musik för att stödja inlärning?

Posted on August 26, 2019 By Erik Lindenius

Kan vi som lärare med förhållandevis enkla medel hjälpa våra studenter med motivation? Ett möjligt svar på den frågan skulle vara att spela en viss typ av musik i samband med (lämpligen före och efter) föreläsningar.

En studie publicerad i Nature föreslår att

Heroic-sounding music evoked more positive, exciting, constructive, and motivating thoughts, while sad-sounding music evoked more calm or demotivating thoughts

Koelsch, Bashevkin, Kristensen, Tvedt & Jentschke (2019)

Studien utfördes på 62 personer. Författarna resonerar att “empowering music” kan ge självförtroende inför svåra uppgifter och reducera distraherande tankar vid tillfällen då tankearbete krävs.

Forskning Tags:Motivation, Musik

Post navigation

Previous Post: Texta mig
Next Post: Studentkåren

More Related Articles

Studie: Om att använda smileys i kommunikationen med studenter Forskning
Piska eller morot? Forskning
Studie: Lärstilar – en myt? Forskning
Handouts – hur funkar de? Forskning

Archives

  • 2023
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Categories

  • Forskning
  • In English
  • Podd
  • Reflektioner
  • Tema
  • Tips och resurser
  • Umanistaprojektet
  • Video

Recent Posts

  • ChatGPT – utbildning och examination
  • Karin Danielsson i excellenta samtal
  • Zoomkontoret
  • Merja Ellefson i excellenta samtal
  • Lena Berggren i excellenta samtal

Recent Comments

  1. ”Vad pandemin lärt mig om digital undervisning” – Umanista on Digital uppsatshandledning
  2. Att göra video: Inspelningsångest och skrattanfall – Umanista on Hållbarhet + Humaniora=SANT
  3. Jenny Eklöf on P-O Ågren i Excellenta samtal

Copyright © 2025 Umanista.

Powered by PressBook Blog WordPress theme