Skip to content

Umanista

Just another WordPress site

AnswerGarden för snabba och interaktiva minienkäter

Posted on November 9, 2019 By Jenny Eklöf No Comments on AnswerGarden för snabba och interaktiva minienkäter

Det är idag vanligt att lärare använder olika digitala enkätverktyg för att interagera med sina studentgrupper. Läraren har förberett olika frågor och kursdeltagarna kan genom att gå in på en angedd länk anonymt svara på frågorna, och i realtid sedan se resultaten växa fram och visuellt representeras på någon form av skärm eller projicerad yta. På nätkurser är det inte lika vanligt att använda denna metod, men det är egentligen lika enkelt. En variant är att använda ett gratisverktyg som heter Answergarden, och jag tänkte här under visa hur jag använde det på en kurs jag ansvarade för under våren 2019, kursen Popular Science: History, Theory, Practice, 7.5 hp. I en Answergarden kan studenter svara med att ange vissa ord, och orden bildar sedan ett ordmoln där de ord som återkommer ofta blir större.

Den pedagogiska idén med snabbenkäter (eller vad vi nu ska kalla dem) är att vi som lärare snabbt kan skapa oss en föreställning om vad studenterna tänker och tycker om olika saker. De kan användas exempelvis för formativ utvärdering, eller för att ringa in vilken förförståelse som studenterna har om olika kunskapsområden. Det var det sistnämnda jag var ute efter på kursen jag höll i – jag ställde helt enkelt en fråga om vad ordet ”populärvetenskap” fick dem att tänka på. De skulle ange detta med tre ord. Jag gjorde sedan om samma sak i slutet av kursen, för att se ifall kursens på något sätt ändrat deras förståelse av begreppet populärvetenskap. Men jag hade också andra motiv med att lägga in denna övning tidigt på kursen. Jag letar alltid efter möjligheter för mina nätstudenter att komma till uttryck och vara aktiva, och då inte bara genom de examinationsuppgifter de genomför. Denna lilla övning genomfördes under kursens första introduktionsvecka, och jag tänkte på den som en isbrytaraktivitet där studenterna (som då inte kände varandra) kunde delta med väldigt liten (psykologisk) risk. Ordmolnet som skapades såg ut så här:

Här nedan finns instruktioner om hur du använder AnswerGarden. Du kan också ladda ned instruktionerna som en sammanhållen PDF-fil. Länken till filen finns längst ner på denna sida.

PDF-instruktioner AnswergardenDownload
Tips och resurser Tags:AnswerGarden, Digitala verktyg, Nätundervisning

Post navigation

Previous Post: Kyrkan på campus
Next Post: UKÄ

More Related Articles

Reflections from a Canvas Pilot Teacher In English
Skrivlyftet – att arbeta medvetet med akademiskt skriftbruk Tips och resurser
Digital uppsatshandledning Tips och resurser
Websurvey – kursutvärderingar för hela institutionen Tips och resurser
Zoom för e-möten Tips och resurser
Inlärning på engelska Tips och resurser

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Archives

  • October 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • May 2020
  • March 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019

Categories

  • Forskning
  • In English
  • Podd
  • Reflektioner
  • Tema
  • Tips och resurser
  • Umanistaprojektet
  • Video

Recent Posts

  • Karin Danielsson i excellenta samtal
  • Zoomkontoret
  • Merja Ellefson i excellenta samtal
  • Lena Berggren i excellenta samtal
  • Intuitiva strukturer med WorkFlowy

Recent Comments

  1. ”Vad pandemin lärt mig om digital undervisning” – Umanista on Digital uppsatshandledning
  2. Att göra video: Inspelningsångest och skrattanfall – Umanista on Hållbarhet + Humaniora=SANT
  3. Jenny Eklöf on P-O Ågren i Excellenta samtal

Copyright © 2023 Umanista.

Powered by PressBook Blog WordPress theme