Skip to content

Umanista

Just another WordPress site

Skapa digitala tidslinjer med TimelineJS

Posted on December 17, 2019 By Jenny Eklöf No Comments on Skapa digitala tidslinjer med TimelineJS

Inom många historievetenskapliga discipliner utgör tidslinjer ett vanligt pedagogiskt grepp för att visuellt framställa skeenden och händelser i översiktlig form. Inom idéhistoria har ett verktyg som heter TimelineJS använts av både lärare och studenter som en sätt att framställa valda delar av ett kursinnehåll i form av en tidslinje. Verktyget, som utvecklats av Knightlab vid Northwestern University, är open-source och webbaserat, och möjligt för vem som helst att använda.

Idéhistorikern Jonatan Samuelsson har använt verktyget på ett moment inom kursen Idéhistoria B som heter Medier, teknik och idéer, 7.5 hp. Enligt momentbeskrivningen i kursplanen står det:

I momentet undersöks och diskuteras hur nya tekniker för kommunikation och information, såsom skriften, boktrycket och elektroniska och digitala medier, påverkat förutsättningarna för idélivet i synnerhet samt kultur och samhällsliv i allmänhet. Vilken betydelse har materialitet och teknik för utvecklingen och spridningen av idéer?

Ett av de förväntade studieresultaten är att studenterna ska:

Uppvisa förmåga att arbeta med olika tekniska medier och kommunikationsformer, samt reflektera över mediets inflytande på kommunikationen.

Som en av examinationsuppgifterna på kursen har studenterna i uppgift att presentera, med hjälp av TimelineJS, den medietekniska utvecklingen så som den framställs i en av kursens läroböcker. Genom uppgiften måste studenterna bearbeta kursinnehållet, visa på sin förståelse av vad som utgör viktiga och centrala skeenden (och inte), samt reflektera över sådant som urval och vad som händer med vår historiska förståelse när vi presenterar en utveckling som linjär. De får också träna sig i att använda ett i huvudsak visuellt kommunikationsmedel, där en del av uppgiften också inbegriper att på ett korrekt sätt ange rättigheterna till de bilder och filmer och annat material som används.

Verktyget fungerar på så sätt att man först laddar ner en färdig mall i form av ett Google kalkylark från Knightlabs hemsida. I kalkylarket lägger man till en ny rad för varje ny händelse på tidslinjen, och på raden fyller man i uppgifter om årtal, rubrik, beskrivande text, bilder, länkar till webbmaterial om händelsen, m.m. Kalkylarket publiceras sedan, så att det får en url-adress och denna adress klistrar man in på TimelineJS hemsida. Efter detta steg genereras den färdiga digitala tidslinjen. Varje gång du ändrar i kalkylarket behöver du bara uppdatera webbsidan där din tidslinje finns, så kommer de nya uppgifterna med. Här nedan följer en mycket kort film som visar grundstegen i processen.

TIPS! Ifall du som lärare vill kunna hjälpa dina studenter om de stöter på tekniska problem kan det vara smart att du själv skapar individuella kalkylark till varje student, istället för att de själv skapar dem. Du har då direkt tillgång till dokumenten studenterna arbetar med och kan lättare ge stöd.

Tips och resurser, Video Tags:Digital examination, Digitala verktyg

Post navigation

Previous Post: UHR · Internationella utbyten
Next Post: Rättssäker examination

More Related Articles

Den bortprioriterade presentations-tekniken Reflektioner
How to look better on Zoom (or Teams) In English
Recording guest researchers to enhance student learning In English
Zoom för e-möten Tips och resurser
Åtta timmar Video
Flipgrid – videobaserat studentdeltagande Tips och resurser

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Archives

  • October 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • May 2020
  • March 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019

Categories

  • Forskning
  • In English
  • Podd
  • Reflektioner
  • Tema
  • Tips och resurser
  • Umanistaprojektet
  • Video

Recent Posts

  • Karin Danielsson i excellenta samtal
  • Zoomkontoret
  • Merja Ellefson i excellenta samtal
  • Lena Berggren i excellenta samtal
  • Intuitiva strukturer med WorkFlowy

Recent Comments

  1. ”Vad pandemin lärt mig om digital undervisning” – Umanista on Digital uppsatshandledning
  2. Att göra video: Inspelningsångest och skrattanfall – Umanista on Hållbarhet + Humaniora=SANT
  3. Jenny Eklöf on P-O Ågren i Excellenta samtal

Copyright © 2023 Umanista.

Powered by PressBook Blog WordPress theme