Skip to content

Umanista

Just another WordPress site

Erfarenheter från spelutvärdering

Posted on May 22, 2020 By Erik Lindenius No Comments on Erfarenheter från spelutvärdering

Inspiration till pedagogisk utveckling går att hitta i många olika typer av situationer och professioner. Tidigare har jag rekommenderat en video av David Sandberg. Här kommer en video från Game Maker’s toolkit som berör spelutveckling och vad utvecklarna kan lära sig av feedback från användarna.

Videon berör balansen mellan att skapa en produkt som är till för slutanvändarna. Det innebär att spelutvecklare bör lyssna på de som ska spela spelet. Men all feedback är inte bra. De flesta av dessa lärdomar går att överföra till utvärdering av våra kurser.

  1. Lyssna inte på en högljudd minoritet. Bara för att man läser vissa synpunkter och kommentarer i utvärderingar, behöver det inte betyda att det är en åsikt som delas av majoriteten av personer. Hur många personer anser något och vilken typ av person är de? Ett sätt att är att även förlita sig på data: hur många är de facto underkända, hur ofta loggar de in etc.
  2. Identifiera problem – inte lösningar. Feedback behöver inte användas för att hitta lösningar, utan kanske snarare för att skapa frågor som utvecklaren kan använda för att hitta andra svar. Att identifiera ett problem innebär inte att det problematiska nödvändigtvis behöver plockas bort, utan att det behöver adresseras på ett annat sätt.
  3. Låt inte förändringar leda till en tråkig produkt. Utmaningar och ovanliga perspektiv skapar ibland osäkerhet. Ibland handlar feedback snarare om vilja att plocka bort osäkerheten, vilket kan göra produkten tråkigare och därmed sämre. Eller som det citeras i videon: “As a designer at som Point you just have to be brave. You can’t sky away from making any major changes just because a subset of players may dislike it, or you will never ship anything interesting and your game will become stale.
  4. Upprätta en dialog med dina [studenter]. Var tydlig med vad du vill åstadkomma. Spelare till tv-spel förefaller vara mer förlåtande till en konstig spelmekanik om de vet syftet bakom den.

Vad inspireras du av för videos? Tipsa gärna nedan i kommentarerna.

In English, Reflektioner, Video Tags:In english, Utbildningsutvärdering, video

Post navigation

Previous Post: Schrödingers lärare?
Next Post: Historien om hållbar utveckling, del 1.

More Related Articles

How to look better on Zoom (or Teams) In English
Skapa digitala tidslinjer med TimelineJS Tips och resurser
Recording guest researchers to enhance student learning In English
Introvertas plats i undervisning Podd
Att göra ett TED talk In English
Matrisen Video

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Archives

  • October 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • December 2020
  • November 2020
  • May 2020
  • March 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019

Categories

  • Forskning
  • In English
  • Podd
  • Reflektioner
  • Tema
  • Tips och resurser
  • Umanistaprojektet
  • Video

Recent Posts

  • Karin Danielsson i excellenta samtal
  • Zoomkontoret
  • Merja Ellefson i excellenta samtal
  • Lena Berggren i excellenta samtal
  • Intuitiva strukturer med WorkFlowy

Recent Comments

  1. ”Vad pandemin lärt mig om digital undervisning” – Umanista on Digital uppsatshandledning
  2. Att göra video: Inspelningsångest och skrattanfall – Umanista on Hållbarhet + Humaniora=SANT
  3. Jenny Eklöf on P-O Ågren i Excellenta samtal

Copyright © 2023 Umanista.

Powered by PressBook Blog WordPress theme